Maak je als bedrijf meer bekend in de regio en laat de inhoud van het werk beter zien. Bied jonge medewerkers mogelijkheden om zich persoonlijk te ontwikkelen en creëer een prettige bedrijfscultuur. Daarmee trek je als organisatie jong talent uit de regio aan én hebben ze zin om langer te blijven. In dit artikel do’s en dont’s voor het aantrekken en behouden van jong talent.
Dit zijn resultaten van een jaar participatief onderzoek bij organisaties in de Zuid-Hollandse Delta: de eilanden Goeree-Overflakkee, Hoeksche Waard en Voorne-Putten. Op 18 april vond de slotconferentie van het project Delta Dreamers plaats. In dit project werkten bedrijven, studenten en onderzoekers van Hogeschool Inholland en gemeentes van de eilanden samen.
Er is veel interessant werk op de eilanden
Wouter Vlaspoel volgt de opleiding Business Studies en studeert dit jaar af in de richting management en beleid. Hij voerde onderzoek uit bij Anna voor Zorg, en vertelde tijdens de slotconferentie: “Mijn beeld over werken op de eilanden is veranderd. Vroeger dacht ik dat ik zou werken in Rotterdam, maar door dit project ontdekte ik dat er hier op de eilanden veel werk te doen is en dat deze bedrijven ook heel interessant zijn.”
Geen printplaatjes en vies werk
Ook Richard Smink, vierdejaars Business Studies, deed interessante inzichten op tijdens zijn onderzoek. “Bij VDL dacht ik aan een fabriek met printplaatjes en vies werk en dat is het juist helemaal niet!” Zijn collegastudent Fleur Coumou, vierdejaars HBO-Rechten, ontdekte dat haar beeld van een functie bij VDL niet klopte: “Wanneer je naar de functie kijkt die wij moesten onderzoeken (technisch applicatiebeheerder), verwacht je dat het bedrijf naar een technisch persoon zoekt. Bij VDL zoeken ze juist iemand die sociaal is, omdat je niet alleen maar achter je bureau werkt, maar juist met medewerkers moet communiceren. Dat was voor mij heel verrassend!”
Do’s en dont’s
De deelnemende studenten, van de opleidingen HBO-rechten en Business studies, voerden in duo's onderzoek uit bij verschillende bedrijven. Er werd een rode lijn ontdekt bij alle bedrijven, samengevat in praktische do's en don'ts.
Do’s:
- Werf jong talent door het delen van een visueel beroepsbeeld. Ontdek wat de drijfveren en passie van medewerkers zijn en breng hun verhalen en ervaring naar buiten in allerlei communicatie. Hierdoor maak je hen ambassadeur van het bedrijf. Richt je dus niet alleen op de kwaliteiten die een sollicitant moet hebben, maar besteed in vacatures en op de website juist aandacht op het gevoel bij het bedrijf.
- Koppel onervaren werknemers aan werknemers met ervaring voor advies en klankborden.
- Werf breed voor je organisatie en kijk daarna welke functie de medewerker kan doen. Met een hbo-diploma kan een bepaald werk- en denkniveau worden aangetoond dat past bij bepaalde functies. Met vervolgopleidingen en ontwikkelingsmogelijkheden kunnen zij zich verder professionaliseren naar de specifieke kennis en eisen die een bedrijf vraagt. Blijf inhoudelijke en vakmatige uitdagingen aanbieden aan de werknemers.
- Investeer voor de langere termijn in nauwere samenwerking met het onderwijs, zoals gastlessen, bedrijfsbezoeken, snuffelstages, stages en afstudeerprojecten. Dat zijn juist goede manieren om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen, met resultaat (jongeren willen bij jou werken) op een langere termijn.
Don’ts:
- Negeren van behoeften van jongeren, zoals een goede balans tussen werk en privé, weinig reistijd en een prettige bedrijfscultuur met ontwikkelingsmogelijkheden.
- Lange vacatureteksten met enorm strikte eisen, zoals een exact diploma met specifieke kwaliteiten. Het gaat juist om de combinatie van wat iemand doet, moet kunnen, diens passie en drijfveren, de arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden, de opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden en hoe mensen geaard zijn in de bedrijfscultuur of sector. Het gevoel, de passie en drijfveren zijn een stuk belangrijker dan enkel de strikte eisen.
Aantal sollicitanten is verdubbeld
Bij Gylion Elgin van Anna voor Zorg worpen deze do’s en dont’s direct vruchten af: “Je zit er elke dag midden in en denkt alles te weten, maar de studenten zien de organisatie als buitenstaander toch op een hele andere manier en dat was heel goed voor ons. Binnen een maand is het aantal sollicitanten verdubbeld. Bovendien reageerden er eerder mensen tussen de 35 en 40 jaar, nu zien we ook veel 18-jarigen die reageren.”
Binden en boeien
Ook wethouder Paul Boogaard (economie) was aanwezig en opende de bijeenkomst: “Het behouden en verder creëren van een vitale arbeidsmarkt is in het belang van zowel inwoners als bedrijven. Jonge talenten moeten in de buurt kunnen werken om een toekomst op te bouwen in ons prachtige gebied. Dat begint bij voldoende kennis over stage-, beroepsoriëntatie- en carrièremogelijkheden die bedrijven bieden. De onderzoeksresultaten van Delta Dreamers helpen om onze arbeidsmarkt op een aantrekkelijke manier in de kijker te spelen bij jongeren. Om hen te boeien én te binden!”
Het doel van Delta Dreamers
Delta Dreamers is een onderzoeksproject in het kader van de Regio Deal, in het thema aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt. Het doel van het onderzoek is om bedrijven in de Zuid-Hollandse Delta te adviseren over hoe zij een toekomstbestendig bedrijf neerzetten als het aankomt op het aantrekken en behouden van jong talent. Daarbij besteden we specifiek aandacht aan hoe de arbeidsmarkt in de regio op een aantrekkelijke manier onder de aandacht gebracht kan worden bij jongeren, om hen te boeien én te binden.